Matsuri
「Through Multi-sighted Photographies」
A Photo Exhibition by Lucile Druet and Steven C. Fedorowicz
A Photo Exhibition by Lucile Druet and Steven C. Fedorowicz
祭り
「多視点からの写真を通して」
ルシル ドルーエとスティーブン C. フェドロウィツによる写真展
ルシル ドルーエとスティーブン C. フェドロウィツによる写真展
2024 February 10 (Sat) ~ 13 (Tues)
2024年2月10日(土) ~ 13日(火)
11:00 - 18:00
(last day / 最終日は 11:00 - 16:00)
JARFO Art Square
Kyoto, Japan
Gallery Info: https://jarfo.jp/jarfo
Accessibility/barrier-free information: http://visualanthropologyofjapan.blogspot.com/2024/02/matsuri-photo-exhibition-accessibility.html
This project is a collaboration that explores Japanese matsuri through the intersections of social science research and visual representation. Fedorowicz’s field sites are autumn danjiri festivals in his own neighborhood in Osaka. His research-based art is long-term, community-based, participatory, reflexive and informed by sensory ethnography and multimodality. Druet’s field sites are Kyoto’s Gion Matsuri and Jidai Matsuri. Her art-based research examines vernacular photography, spectacle, iconicity and the performative presence of the Kyoto geisha as dancers and models. Meshing their visions and what they captured together, the photographers want the images they took in these clearly separate loci to be features in a duo exhibition, juxtaposing 40 photos of the Kyoto and Osaka matsuri they engaged in with their cameras and embodied positions as researchers. The photographers hope that the visitors to this exhibition will participate in the research by supplying ideas and opinions through surveys, interview and informal discussions.
このプロジェクトは、社会科学研究とビジュアル表現の交わり (intersections) を通して日本の祭りを探求する共同プロジェクトである。 フェドロウィツの研究対象は、彼が住む大阪の秋のだんじり祭りで、彼のリサーチに基づくアートは、長期的、地域密着型、参加型、再帰的で、感覚エスノグラフィーとマルチモダリティの影響を受けている。一方、ドルーエの研究対象は、京都で最も祇園祭と時代祭である。彼女の芸術をベースとした研究では、ヴァナキュラー写真、壮観、アイコン性、そして、ダンサー・モデルとしての京都芸者のパフォーマティブな存在について考察している。自分たちのそれぞれのビジョンとカメラで撮影したものを融合させることで、明らかに別々の場所で撮影した写真を、今回の「デュオ展」の目玉として、京都・大阪で撮りためた写真40枚を展示する。来場者にはアンケートやインタビュー、非公式なディスカッションを通じて、アイデアや意見を共有してほしい。
Lucile Druet is Associate Professor of Japanese Arts and Culture at Kansai Gaidai University, Osaka. Her teaching covers literature, painting traditions, theatrical performances, film and Japanese fashion. Interested in the visual and aesthetical intersection of clothing and embodiment, she researches how kimono is practiced nowadays in Kyoto and how it appears in works of fiction and poetry. See more of her photographic work at: https://somosomo.co
Steven C. Fedorowicz is a cultural anthropologist, visual anthropologist and Associate Professor of Anthropology in the Asian Studies Program at Kansai Gaidai University in Osaka. He has lived in Japan for over 25 years. His research interests include deaf communities, sign language, religion, ritual, performance, B-kyu gourmet, drinking establishments and ethnographic photography. See more of his work at: https://visualanthropologyofjapan.blogspot.com/
ルシル ドルーエは、大阪にある関西外国語大学の日本芸術文化准教授。文学、絵画の伝統、演劇、映画、日本のファッション等、多岐にわたって教鞭をとっている。衣服と体現の視覚的、美的交差に興味を持ち、現在京都でどのように着物が着られているのか、小説や詩の中で着物がどのように表現されるのか、研究を重ねている。ドルーエの写真作品は下記のサイトで閲覧可能である: https://somosomo.co
スティーブン C. フェドロウィツは、文化人類学者、ビジュアル人類学者であり、彼もまた大阪にある関西外国語大学留学生別科の准教授でもある。日本に住んで25年、研究テーマは多岐にわたり、ろう者コミュニティ、手話、宗教、儀式、パフォーマンス、B級グルメ、飲み屋、民族写真などが含まれる。フェドロウィツの作品は下記のサイト閲覧可能である: https://visualanthropologyofjapan.blogspot.com/
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